tirsdag 9. oktober 2007

Yatzy og generell kos!


I går kveld skulle vi slappe av med et slag yatsy, etter å ha fulgt Brann-Lyn i åndeløs spenning, Espen er nemlig skap-bergenser. Mads, Espen, Karen og Eirik satte seg ned med terningene, og kom helt til det punktet hvor bonusen skulle regnes ut, før krangelen begynte.. Vi spilte tvungen, siden Karen hadde tapt grundig da vi spilte fritt tidligere i uka. Uansett, hvor mange poeng må man ha for å få bonus? Og hvor mange poeng får man egentlig i bonus? Vi mente på forhånd at man trengte 42 poeng for å få bonus, men etter hvert kom det fram at noen er vant med 48, mens det står 63 i reglene. Og bonussummen, noen sier 50, Eirik holdt hardt på 35 (siden det er tvungen), men i reglene står det lusne 25 points i bonus..

Utrolig nok klarte vi likevel å komme oss videre, ja helt fram til to par! For der rullet Espen fire 5ere, og konstaterte storfornøyd at han skulle ha 20 i sin rubrikk. Påstanden ble møtt av hånlig latter og høylytte snøft fra de tre motspillerne, som kjente til regelen om at de to parene ikke kan være like. Videre fulgte intens regellesning, yatzy-googling og generell diskusjon, før yatzy-blokka forlot Espens hånd og havnet i veggen, Mads snørte på seg joggeskoene og forlot leiligheten og Grims kom hjem fra volleyballtrening og fastslo at han "skjønte godt at det kan bli krig i verden!"

Men til saken.. Hvordan er egentlig reglene for tvungen yatzy? For vi blir jo ikke enige... Hjelp og kommentarer mottas med takk, og muligens en middagsinvitasjon!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Hei gutter. Jeg åpnet bloggen i spenning på hva den ville avsløre mht trønderoppholdet, hvor grusom ville karakteristikken bli etter opplevelsene på tribunen på Nardo? Jeg var forberedt på kommentarer av typen: " med slike mødre, hva skal man med fiender ?" ol. Jag hadde hele forsvartalen klar om at Jorun (Espens mor)og jeg ikke er nådige når gutta våre spiller og at enkelte kommentarer kan bli vel barske, men hva møter meg? Yatzy-regler!!
Jeg må gi min sønn rett her,vel detter han lett og skuddfoten er ikke det han er berømt for (derav den drepende Skarphedin-kommentaren), men Yatzy kan han!
42 poeng og 35 i bonus.
Velkommen igjen, hvis dere tørr!!

Anonym sa...

I tillegg vil jag ta på meg noe av skylden for den litt uforsonlige tonen som nå preger miljøet i Elisenbergveien 22 (ja, bare guttekollektivet deres, ikke hele bygården,- det får være grenser!)

Kjartan sa...

Digger Espen! Min helt <3

Eivind sa...

Yatzy e ganske enkelt! 42 poeng for bonus i tvungen, og 63 i fritt spel! Ellers e d bare å spela sånn så står på blokkå! ;)

Anonym sa...

dust espen!
selvfølgelig kan du ikje få to par som har samme anntall prikka.
maks poeng på to par e 22poeng, ikje 24 poeng. d e jo ganske tydeligt på blokkå.

Petter`s Blog sa...

Jeg må bare le!
Takk for en koselig kveld forresten! Heia Norge!:D

Hilsen Fotball Ekspert!

Anonym sa...

ma sjekke:)