mandag 26. november 2007

Middagstips!

Uten å ha noen undersøkelser å vise til, vil jeg tro at vi er i den ypperste norgestoppen når det gjelder felles middager. I hvertfall i studentklassen.. Kyllingfileter, kjöttbullor, fiskepinner, poteter, ris og hamburger går ned på høykant, gjerne med noe sauslignende til. Det er som regel både godt og veldig koselig, men det er også et problem med de daglige middagene.. Nemlig det at vi ikke klarer å finne på noe nytt lenger. Alle her har fått ny respekt for mødre og bestemødre, og enkelte fedre, som klarer å servere middag hver dag, uten at man tenker: "Men dette spiste jeg jo for bare noen dager siden!"

Så dette blogginnlegget er egentlig et rop om hjelp, vi trenger middagsforslag! Planen er å ende opp med en liste på 31 middager, sånn at vi kan ha faste middager for hver dag i måneden. Fint med rutiner og faste rammer, som Elling ville sagt.. Så folkens, kom med deres beste forslag!

(Her kan det tenkes at det kommer et bilde, men blogspot sliter litt med å få det opp for øyeblikket!)

7 kommentarer:

Unknown sa...

Mine favoritta e: Kutt opp potete med skallet på og steik dei i ovnen i 45 minutt på 225 grader (husk rapsolje sånn at det ikkje bli langpanne med potete)... mens potetene blir ferdige har dokke tint laksefileta som dokke krydra og steike i passe lang tid på samme varme...server med rømme og stæsh!

Eller kjøp Findus pasta Carbonarra og steik i steikepanne i 5 minutt. Jon Vegard har innført det her i huset, og det e en slager!

Anonym sa...

Meget bra, Øyvind! Det høres så godt ut at jeg tror jeg setter det opp to plasser på lista! Laks er snadder!

Anonym sa...

Prøvde faktisk någe nytt sjøl i dag. Spagettisaus laga av kjøttdeig, tomatpurre, vann å tacokrydder. Ein liden frekk blanding av italiensk å meksikansk der me andre ord! Ellårs slide eg møje me det sama. Har ennå ikkje spist kokte poteter på eget inch..

Anonym sa...

Ellårs kan eg og nevna "stekt ris de lux-norwegian style". Kog masse ris eindag dokk har det. Så seinare tar du denne risen fram fra det store kalda skabet. Risen tilsettes amerikansk blanding å ein ellår aen form for kjød(i mitt tilfelle, terningar av karbonader). Steig heile sulamitten i pannå, tilsett krydder, eventuelt buljong etc. Snadder restemad.. Lerte det av Grims senior, så dette bør ikkje ver heilt fremmed for Øyvind!

Anonym sa...

Hei på dere! Som mor føler jeg meg forpliktet til å komme med forslag! Forresten glad for å se tips til fiskemiddag! Er redd min kjære sønn spiser lite av det slaget!?
Kjøttkaker i brun saus med poteter burde være obligatorisk for norske gutter! Kok mye poteter. Neste dag kan dere ha stekte poteter med løk og evt. biter av karbonader/hamburgre e.l. Krydre med salt, pepper og paprika.
"Brennende kjærlighet" er også godt! Lag potetstappe (helst hjemmelaga), stek bacon i små biter sammen med litt hakka løk.
Håper noe av dette kan smake! Lykke til med matlaginga!

Bjørnar sa...

Har ett middagstips:
komla:) sjekk ut:
www.bregneveien.blogspot.com

Anonym sa...

Vil bare gratulera Espen med vel utført julafortelling i FM friele..